Sunday, October 2, 2011

tolong boleh ?

teheeee~Assalamualaikum peeps . 

merenung tajuk entry . ecehhhh . haha . korang pernah mintak tolong tak ? tak kisahlah dengan sape-sape pun. family ke kawan ke or whoever la kan. mesti pernah kan kan kan ? aku pun tak terkecuali jugak. lagi-lagi aku ni bukannye budak pandai, so aku suke la meminta pertolongan orang nak ajar aku itu ini. macam-macam orang dah pernah aku jumpa time mintak tolong. yang ikhlas ajar, yang macam nak marah-marah time ajar pun ade! yang ni majoriti ok . pastu bile da ajar sambil marah-marah camtu dan dan jer mintak maaf pastu cakap, "aku memang macam ni, sorilah wei." ermmmmmmmmmm , "aku pun mintak maaf, this is the first and the last aku mintak tolong kau" fullstop. kalau tak ikhlas baik tak payah ajar, sebab tak menjadinye konsep "bile kite tolong ajar orang, nanti ilmu kite akan bertambah" . yang penting mule-mule sekali is our niat. kan kan kan ?


pastu ade gak sejenis lagi, bile kite mintak tolong dia ajarkan something yang die berjaya buat, dia dengan bangganya dan selambanya akan jawab "tengoklah dulu kalau rajin" . tettttttttttttttttt . terdiam aku dibuatnya. kalau aku dengan dia je takpe time tu, siap ade orang lain lagi. erm, memang tak bengang pun! -_- 




then, ade lagi satu jenis, bile kite mintak tolong ajarkan, die akan gaduh-gaduh dengan member die nak suruh ajarkan. konon die tak pandai nak explain la apelah. nampak sangat 2-2 ekor pun takleh pakai. grrrrr!

moral of the story, diri sendiri kene bijak! jangan sibuk nak suruh orang ajar itu ini. kalau susah sangat pergi cari lecturer or cikgu korang je. kalau lecturer ajar pun tak paham, buat-buat paham sudah. pastu kalau ade orang mintak tolong ngan korang cakap je, "saye tak buat pun, tak reti". kalau rase tips ni berguna, boleh lah gune pakai. haha . aku tak kate kat sape-sape yang tak bijak, sebab aku sendiri pun kurang pandai, so, fikir-fikirkanlah .

No comments:

Post a Comment